Baggrund

Kort om ordningen
DTA er en kvalitetsmærkeordning, der - som hovedregel - er åben for alle entrébetingede, menneskeskabte og permanente attraktioner. Formålet med ordningen er:

  • At gøre det nemt og overskueligt for turister i Danmark at få klar besked om de oplevelser, faciliteter og services, som findes på de enkelte attraktioner
  • At give attraktionerne et instrument til markedsføring
  • At give attraktionerne et instrument til kvalitetsforbedring

Det vil være frivilligt at være medlem af mærkeordningen, ligesom det vil være frivilligt, om man ønsker at tilslutte sig klassifikationsdelen.

De attraktioner, der deltager i mærkeordningen, vil få tildelt et kvalitetsmærke, når en række minimumskrav opfyldes. De attraktioner, der vælger at blive stjerneklassificeret, tildeles mellem 1 og 5 stjerner på grundlag af en ekstern, uafhængig og faglig vurdering af turistattraktionens oplevelsestilbud, service og fysiske faciliteter.

En attraktion kan således vælge at få tildelt et kvalitetsmærke og/eller blive klassificeret med 1 til 5 stjerner.

Udviklingsfasen
Initiativet til udvikling af en national kvalitetsmærkeordning for turistattraktioner udspringer af regeringens vækststrategi og er prioriteret i regeringens handlingsplan for turisme juli 2002.

Med regeringens handlingsplan for turisme blev der i efteråret 2002 nedsat en styregruppe som omdrejningspunkt for udvikling af kvalitetsmærket.

I januar 2004 blev afholdt stiftende generalforsamling i DTA og pr. 31. december 2011 blev foreningen opløst.

De Regionale Turismeudviklingsselskaber

Foreningen af Danske Akvarier og Zoologiske Anlæg

Foreningen af Danske Turistchefer

Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark

Foreningen af Specialmuseer i Danmark

HORESTA

Organisationen Danske Museer

TopAttrationer

VisitDenmark

Øernes Attraktioner
DTA Danske Turist Attraktioner  Vodroffsvej 32, 1900 Frederiksberg C  +45 35 24 80 10 /   kontakt@turistattraktion.dk